از نظر قرآن چه عواملی سبب جهنمی شدن افراد می شود؟

ساخت وبلاگ

پاسخ: قرآن اسباب و عوامل و اعمال و صفات متعددى را براى جهنميان ذكر كرده است. از جمله:

۱ و ۲. كفر و نفاق: «... إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً» (نساء: ۱۴۰)خداوند منافقان و كافران، همگى را در دوزخ جمع می كند.
۳. نافرمانى خدا و پيامبر(صل الله علیه و آله و سلم): «... وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فَيهَا أَبَداً» (جن: ۲۳) كسانى كه خدا و رسولش را نافرمانى كنند برايشان آتش دوزخ است و جاودانه در آن خواهند ماند.
۴. به تمسخر گرفتن آيات الهى: «ذلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَ اتَّخَذُوا آيَاتِي وَ رُسُلِي هُزُواً» (كهف: ۱۰۶) اين چنين، كيفر آنها دوزخ است؛ به خاطر اينكه كافر شدند و آيات من و پيامبر(صل الله علیه و آله و سلم) و ائمه(علیهم السلام) را به استهزاء و سخره گرفتند.
۵ . جلوگيرى از راه يافتن مردم: « فَمِنْهُم مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُم مَن صَدَّ عَنْهُ وَ كَفَى بِجَهَنَّمَ سَعِيراً» (نساء: ۵۵ ) گروهى ازآنان به او (پيامبر) ايمان آوردند و جمعى در راه او مانع ايجاد نمودند كه شعله فروزان آتش دوزخ براى آنها كافى است.
۶ . غفلت: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَ يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لاَيُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَيَسْمَعُونَ بِهَا أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» (اعراف: ۱۷۹) مسلماً گروه زيادى از جن وانس را براى دوزخ آفريديم.آنها دل­هايى دارند كه با آن نمی فهمند و چشم­هايى دارند كه با آن نمی بينند و گوش­هايى دارند كه با آن نمی شنوند. آنها همانند چهارپايانند بلكه گمراه‏ترند.آنها غافلان‏ اند.
۷. پيروى از شيطان: «قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُوماً مَدْحُوراً لَمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكُمْ أَجْمَعِينَ» (اعراف: ۱۸) به شيطان فرمود: از آن جايگاه با ننگ و خوارى بيرون رو؛ هر كس از انسان­ها از تو پيروى كند، جهنم را از همگى شما پر خواهم كرد.
۸ . طغيان و استكبار: «... أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرِينَ» (زمر: ۶۰ ) آيا در جهنم جايگاهى براى متكبرين وجود ندارد.
۹. ظلم و تكيه كردن بر ظالم: « وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً» (جن: ۱۵) اما ظالمان، پس هيزم آتش دوزخ ‏اند.
۱۰. دنيا پرستى و فراموش كردن آخرت: « مَن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاَهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً» (اسراء: ۱۸) هر كس كه فقط زندگى زود گذر دنيا را بخواهد آن را به مقدارى كه بخواهيم به هر كس اراده كنيم می دهيم. سپس دوزخ را براى او قرار خواهيم داد كه در آتش می سوزد، درحالى كه سرزنش شده و از درگاه خدا رانده می شود.
۱۱. كشتن مؤمن بى گناه: « وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً» (نساء: ۹۳) هر كه مؤمنى را عمداً بكشد،جزايش دوزخ است. جاودانه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می كند و او را از رحمتش دور می سازد و عذاب بزرگى براى او آماده كرده است.
۱۲. ترك نماز: «... يَتَسَاءَلُونَ عَنِ الْمُـجْرِمِينَ مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَكُن مِنَ الْمُصَلِّينَ ... » (مدثر: ۴۰ تا ۴۳) بهشتيان از مجرمين می پرسند: چه چيزشما را به جهنم فرستاد؟ می گويند: ما از نماز گزاران نبوديم و...
۱۳. منع زكات: «... وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ الَّذِينَ لاَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُم بِالآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ» (فصلت: ۶ و ۷) واى بر مشركين، كسانى كه زكات را ادا نمی كنند و نسبت به آخرت كافرند.
۱۴. رباخوارى: «... وَ مَنْ عَادَ فَأُولئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» (بقره: ۲۷۵) و آن دسته از ربا خواران كه به اين گناه باز گردند اهل آتش خواهند بود و هميشه در آن می مانند.
۱۵. كفران نعمت: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَ بِئْسَ الْقَرَارُ» (ابراهيم: ۲۸ و ۲۹) آيا كسانى كه نعمت خدا راتبديل به كفران كردند و قوم خود را به دار البوار (دوزخ) كشاندند را نديدى؟جهنمى كه آنها به آتشش می سوزند و بد قرارگاهى است.
۱۶. كم‏فروشى: «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ...» (مطففين: ۱) واى بر كم ‏فروشان.
۱۷. عيب‏جويى از ديگران: «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ ...» (همزه: ۱) واى بر هرعيب‏ جوى غيبت كننده.
۱۸. اسراف و تبذير: «... وَ أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ» (مومن: ۴۳) و اينكه مسرفان اهل آتش‏ اند.
۱۹. جرم و گناه: «إِنَّ الْمُـجْرِمِينَ فِي عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ» (زخرف: ۷۴) مجرمين مسلماً در عذاب جهنم جاودانه خواهند ماند.
۲۰. تعدى از حدود الهى: «وَ مَن يَعْصِ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خَالِداً فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ» (نساء: ۱۴) و كسى كه از خداوند و رسولش نافرمانى و ازحدود الهى تجاوز كند او را در آتش وارد می كند كه در آن جاودانه خواهد ماند و براى او عذاب خوار كننده‏ اى است.

کشکول...
ما را در سایت کشکول دنبال می کنید

برچسب : از نظر به انگلیسی,از نظر روانشناسی عشق چیست,از نظر گرگها سگها,از نظر انسانها سگها,از نظر شرعی کاشت ناخن,از نظر شرعی سقط جنین,نظرسنجی از مشتریان,نظرسنجی از کارکنان,ازدواج از نظر,بارداری از نظر اسلام, نویسنده : sany61o بازدید : 173 تاريخ : چهارشنبه 24 شهريور 1395 ساعت: 23:03